Uw slaapgedrag als oplossing voor een vitaler leven

Uw slaapidentiteit zegt veel meer over u dan u denkt. Veel klachten kennen hun oorsprong of worden versterkt door het slaapgedrag en de slaapsituatie. Voor reguliere fysiotherapeuten is het vrijwel onmogelijk om dit mee te nemen in behandelingen. Zij hebben hier namelijk geen inzicht in. Bij SlaapFysio aangesloten fysiotherapeuten echter wel. Zij brengen het slaapgedrag en de slaapsituatie eenvoudig in kaart en geven advies zodat u in bed altijd op de juiste manier kunt bewegen en in de juiste houding ligt

Werkwijze

Fysiotherapeuten zijn specialisten in het houdings- en bewegingsapparaat overdag. De SlaapFysio is specialist op het gebied van het houdings- en bewegingsapparaat gedurende de nacht. Bij een groot aantal lichamelijke klachten blijkt de slaaphouding, slaapbeweging (draaien en keren) en het slaapklimaat een belangrijke rol te spelen in het herstelproces.


Om naar een optimaal herstel te werken vindt SlaapFysio dat de nacht (1/3 deel van de dag) meegenomen moet worden in het onderzoek/behandeltraject. Uiteraard daar waar de lichamelijke klacht zich ontwikkeld of tot uiting komt tijdens de nacht. 

Binnen het nachtelijk advies moet rekening gehouden worden met de volgende aspecten van de cliënt:

  • Slaaphouding

  • Slaapbeweging

  • Slaapklimaat

  • Lichamelijke klacht

  • Persoonskenmerken

  • Slaapsysteem


De eerste drie kenmerken kunnen ’s nachts worden bepaald middels de SlaapID-Sensor.

 

SlaapFysio is er om het advies naar een patiënt op een hoger niveau te krijgen waarbij het slaapgedrag van de patiënt centraal staat.

Werkzaamheden van de SlaapFysio:

  • In kaart brengen van de slaapIDentiteit van personen (topsporters, patiënten en consumenten).

  • Onderzoeken van specifieke klachtgebieden in relatie tot slaapgedrag.

  • Onderzoeken van het belang van slapen voor topsporters.

  • Opleiden van Beddenspecialist.nl ondernemers.

  • Adviseren van fysiotherapeuten, beddenspecialisten en topsportorganisaties met betrekking tot beweging, houding en ondersteuning gedurende de nacht.

Slaaphoudingen

Er zijn verschillende slaaphoudingen: buikligging, zijligging rechts, zijligging links, rugligging. Er zijn ook diverse tussenhoudingen zoals buik-rechts, buik-links, rug-rechts en rug-links. De tussenhoudingen zijn vaak houdingen die ontstaan door het niet comfortabel liggen in één van de vier 'normale' slaaphoudingen. Om te weten of iemand in een goede houding slaapt, is het van belang om de voorkeurshouding tijdens de nacht te weten.

Rugligging
Het grote voordeel van slapen op de rug is dat het lichaamsgewicht optimaal is verdeeld. Veelal slapen mensen met de armen langs de zij of met de handen naast het hoofd. Van nature heeft de nek een kromming. Het kussen hoort deze kromming te ondersteunen en te handhaven gedurende de nacht.

Zijligging (links en rechts)
Het hoofd en de halswervels mogen niet te veel afhangen. Omdat de schouders relatief breed zijn is het belangrijk dat het kussen in zijligging de halswervels zo min mogelijk laat afhangen. 
Op de zij is het van belang dat de wervelkolom wordt ondersteund tussen schouder en bekken. Als de slaapsituatie het niet mogelijk maakt de schouder en het bekken te laten zakken zal er een knik ontstaan in de lumbale wervelkolom die pijn kan veroorzaken. 
Een optimale ondersteuning zorgt voor voldoende ruimte bij het bekken en schouder waarbij de wervelkolom een ergonomisch verantwoorde houding aanneemt.

Buikligging
Op de buik liggend wordt de wervelkolom belast. Vooral de nek krijgt te maken met een sterke rotatie naar links of rechts. Deze rotatie maakt het mogelijk om vrij te ademen, maar kan mogelijke irritatie geven aan de gewrichten. 
Van origine krijgt de wervelkolom in buikligging al minder steun van het slaapsysteem. Hierbij zijn de cervicale en lumbale wervelkolom aandachtspunten die snel overbelast kunnen raken. De lumbale wervelkolom wordt hol getrokken, met mogelijke gevolgen van dien. 

Of de bron van een klacht nu in de spieren, banden, wervel of het bekken zit, de slaaphouding is bijna altijd van belang. De neutrale positie van de wervelkolom zorgt ervoor dat het weefsel optimaal kan herstellen. Bij de niet-neutrale houdingen kunnen de klachten juist toenemen of terug blijven komen.

Slaapbeweging

Gemiddeld draait iemand circa 38 keer per nacht. Uit eigen onderzoek weet Slaapfysio dat dit ook veel meer of minder kan zijn. Te veel draaien is vaak een teken dat iemand niet op het juiste bed of kussen slaapt.Te weinig draaien is ook niet goed. Bewegen tijdens de nacht is belangrijk. Het zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren, zorgt ervoor dat er niet te veel druk op dezelfde plaatsen komt en dat het 'pompsysteem' kan zorgen voor rehydratie van de tussenwervelschijven.

Slaapklimaat

Het slaapklimaat - de temperatuur en luchtvochtigheid - wordt beïnvloed door de omgeving. De temperatuur van het lichaam is bepalend voor het transpiren en daarmee het vochtverlies gedurende de nacht. 's Nachts is de lichaamstemperatuur op zijn laagst terwijl de temperatuur van de huid juist op zijn hoogst is. Onderstaande afbeelding laat zien hoe de lichaamstemperatuur zakt.

Het slaapklimaat heeft een grote invloed op een goede nachtrust. Te koud slapen kan leiden tot onrustig slapen. Te warm slapen ook, het lichaam gaat aan het werk om toch de lichaamstemperatuur te laten zakken. 

 

Vooral voor mensen met reuma is het van belang om goed te kijken hoe het slaapklimaat is. Dit kan een belangrijke rol spelen in de activiteit van de klachten.

Slaapritme

In de afgelopen eeuw is het slaapritme veranderd met als voornaamste oorzaak de socio-economische leefstijl. We zijn gemiddeld 1 uur en 25 minuten minder gaan slapen.
Het slaapritme is van belang om uitgerust en fit aan de dag te beginnen. Daarnaast heeft het slaapritme effect op processen binnen het lichaam. Slapen heeft invloed op de aanmaak van een natuurlijk groeihormoon tijdens de diepe slaap. Daardoor wordt het herstel van het lichaam - door belasting van het lijf overdag - 's nachts bevordert. Het slaapritme is verschillend per persoon. Voor topsporters kan een goed slaapritme essentieel zijn voor de prestaties overdag.